Nollning

Varmt välkommen till Karlstad och till föreningen IDIOT

Föreningen IDIOT är en studentföreningen för dig som kommer läsa Högskoleingenjörsprogrammet i Innovationsteknik och Design. Under de två första veckorna av skolstarten kommer IDIOT att anordna en grym nollning fylld av lekar, sittningar, fest och gemenskap. Det kommer att finnas alkoholfria alternativ under hela nollningsperioden så även nyktra faddrar. Fokus på nollningen kommer att vara att ni nya studenter ska finna varandra så att ni blir en bra klass med god gemenskap och sammanhållning! Så det är starkt rekommenderat att vara med. Försök vara med så mycket du kan och orkar under nollningen. Det är en superchans att lära känna din klass och en mängd människor på otroligt bra och kort tid. Generaler och faddrar kommer hela tiden finnas vid er sida. Mer info kommer ni att få från IDIOTs generaler, nollningsansvariga, Ina och Petter.

Håll utkik på Facebook!

Kontakta gärna föreningen IDIOT om du har frågor rörande nollningen, skolstarten eller programmet Innovationsteknik & Design etc.

Ordförande – Amanda Svensson ordforande@foreningenidiot.se

General – Ina Gryting socialansvarig@foreningenidiot.se

General – Petter Tillberg socialansvarig@foreningenidiot.se

Medlemsansvarig – Emelie Bylin sekreterare@foreningenidiot.se

Bra att ha koll på:

Buss som går mellan centrala Karlstad och universitet/Kronoparken är buss

1 ,2 & 3 med Karlstadbuss. Ladda ner Karlstadbuss app för tider och avgångar.

Glöm inte att ansöka om studielån från CSN på www.csn.se

och bostadsbidrag på www.forsakringskassan.se.

Studentkonto (KauID) – Studentkontot behöver du för att kunna registrera dig på kurserna, få inloggning till KAU.se mina sidor och för att ta del av Karlstads universitets alla IT-tjänster.

Its learning – Det är en portal där du finner dina kurser samt all information som ges av föreläsare och lärare. Du kommer till Its learning via startsidan på KAU.se, högst upp i högra hörnet.

Passerkort – Passerkort behöver man för att ta dig in i skolan på helger och kvällar. Det finns att köpa i expeditionen för ungefär 20 kr. Du kan även koppla kortet till skolans skrivare och kopiatorer.

Papercut – Det är universitetets utskriftssystem. När du skriver ut på skolan använder du ditt KauID för att logga in på skrivaren. På ppct.kau.se laddar du ditt konto med pengar.

Karta över skolan – För att hitta till alla byggnader de första dagarna kan en karta ligga väl till hands. Googla ”karta kau” så dyker en sådan upp. Utanför huvudentrén vid biblioteket finns också en karta.

Kurslitteratur – Litteraturen kan vara dyr att köpa ny. Kolla om du kan hitta begagnade böcker, det brukar vara populärt att sälja gammal litteratur till nya studenter. Kolla på Facebook (föreningens grupp IDIOT), bland faddrar, campusbokhandeln eller på blocket. En del böcker kommer användas flitigt och är ett måste medan andra böcker knappt blir öppnade. En del böcker går även att få tag i som e-upplagor. Hör med någon go fadder om ni undrar över litteraturen!

Tentor – Glöm inte att anmäla er till alla tentor. Det görs senast 7 dagar innan tentamen. Glömmer man detta riskerar ni att inte få tentera. Till tentan ta med anonymitetskod och giltig legitimation. Gamla tentor finner ni på ”min sida” på kau.se under ”nedladdning av arkiverade skrivningsfrågor”.

På http://www.math.kau.se/niclbern/ hittar ni ett drös med gamla mattetentor + lösningsförslag för båda mattekurserna under undervisning  Matematik för ingenjörer I / Matematik för ingenjörer II  gamla tentor.

Kurser – Inför varje termin behöver man göra ny anmälan via antagning.se för att behålla sin plats på programmet. Man sökerom kurserna som man skall läsa varje termin. Mer information kommer till hösten. När kursstart närmar sig ska ni även registrera er på kurserna under ”kursregistrering” på mina sidor, glöm inte detta. Om man inte registrerar sig så får man inte skriva tenta.

• Alla har sin egen studieteknik. Några allmänna tips är att plugga tillsammans och våga be om hjälp, både av varandra och av lärare. Flertalet lärare kommer uppmana er att ta kontakt via mail etc vid funderingar, utnyttja det! Börja tentaplugga i tid och repetera gamla tentor när det väl är dags. Det är ett bra sätt att få en indikering på hur tentorna ser ut och ett hur ni ligger till.